Het gebruik van de naam Shaolin

Shaolin wint aan populariteit, dat is zeer zeker te merken aan het aantal bewonderaars en beoefenaars in Nederland, maar ook te merken aan de oprichting van diverse Kung Fu scholen.

De commercialisering van Shaolin

Tien jaar terug was er in Nederland nauwelijks een Shaolin Kung Fu school te vinden, terwijl nu bijna iedere school, Kung Fu-historie-technisch gezien wel iets te maken heeft met Shaolin. Een keerzijde van deze populariteit is dat de naam Shaolin niet altijd juist gebruikt wordt.

Het begrip Shaolin is meer dan alleen de naam van de Shaolin Tempel in China, het is inmiddels door slimme ondernemers verheven tot een handelskenmerk, een commerciële inkomstenbron en een marketingtool. Shaolinwushu.be onderzocht de commercie achter Shaolin. Het volgende stuk komt uit een artikel van deze nieuwsbron.

Minstens 117 dergelijke handelsmerken zijn op dit ogenblik al geregistreerd in 11 landen en gebieden. Shaolin tempel (China) kan door deze registraties geen kungfu demonstraties houden in dergelijke landen daar ze problemen zouden krijgen met de eigenaars van het handelskenmerk.‘ Dit was overigens in 2005.

De professionalisering van Shaolin

wandelende souvenir shops bij de Shaolin tempel
Groepje wandelende souvenirshops bij de Shaolin tempel

Voor de Shaolin Tempel is het een beetje pijnlijk om op deze manier aan de commercie te worden verbonden. Er zijn zelfs software bedrijven die Shaolin heten en er is zelfs kleding te koop met Shaolin monnik opdrukken. Dan hebben we het niet over de toeristische Shaolin t-shirts, die nabij de tempel te koop zijn. De Shaolin tempel is tegenwoordig ook een druk bezocht toeristisch trekpleister.

Een internet-zoekopdracht met de naam ‘shaolin’ levert op google maar liefst 7 miljoen hits op (maart 2012). Op 14 juni 2005 deden we dezelfde zoekactie met 938.000 hits. De zoekopdracht Shaolin Kung Fu levert zelfs meer dan 23 miljoen hits op (Op 29 juni 2005 was dit nog 3 miljoen), waarschijnlijk zal dit aantal ook alleen nu maar stijgen.

Aan de andere kant werkt deze ‘vercommercialisering’ ook in het voordeel van de naamsbekendheid van Shaolin en de krijgskunst. Wat afgelopen jaren erg in opkomst was, waren de theatherproducties die het traditionele leven van de Shaolin monniken trachten weer te geven en die de Shaolin Tempel op deze manier promoten (uiteraard wordt het zakelijk belang hierin niet uit het oog verloren). In tegenstelling tot de traditionele Shaolin Kung Fu shows, ontvangen dergelijke theatershow een veel breder ‘Westers’ publiek.

De groeiende populariteit van Shaolin

Ook onder niet-beoefenaars, de toeschouwers, groeit de populariteit van Shaolin Kung Fu nog steeds. De verschillende tours die in Europa zijn geweest, zoals Wheel of Life en Shaolin Monniken Tour Lotus & Swords, zijn bij de voorstellingen vaak volledig uitverkocht.

Shaolin Tempels in de wereld

De vele ‘Shaolin tempels’ in de wereld, al dan niet virtueel, zullen uiteraard als voornaamste doel het promoten van de krijgskunst zelf zijn, aangezien het met name de krijgskunst zelf is die Shaolin deze faam in eerste instantie heeft opgeleverd.

< Vorig artikel > < Geschiedenis van Shaolin Kung Fu >

Reacties zijn gesloten.